Vad är Responsiv design?

Responsiv design är ett hett uttryck just nu beträffande webbutveckling och hemsidor.

Responsiv webbdesign är ett sätt att bygga webbplatser på som gör dessa tillgängliga för olika typer av webbläsare/bläddrare. Beroende på om besökaren använder dator, läsplatta eller mobiltelefon, anpassar sig hemsidans design för att ge en så komplett användarupplevelse som möjligt.

Responsiv design för mobiltelefonAnvändandet av mobiltelefoner och plattor på webben väntas öka närmaste åren så det är hög tid att säkra sin webbplats för framtiden. Responsiv webbdesign har blivit ett sätt utveckla webbsajter som kan hantera våra förändrade digitala beteenden.

Att kunna presentera hela sin sajts innehåll för alla besökare, oavsett vilken enhet de besöker med, har ju naturligtvis en direkt koppling till besökarens lust och vilja till en eventuell kontakt med företaget. Välutvecklade webbplatser har tydliga mål. För en matbutik kan det till exempel vara att få folk att slutföra köpet eller att locka folk till butiken. Om den mobila webbplatsen inte ger besökaren dessa möjligheter kommer man aldrig att nå de mål man vill uppnå med sin webbplats nu när mobil­surfandet ökar.

En responsiv sajt  ger samma upplevelse till alla besökare. Man möts av samma innehåll men i omskalad version. Man känner igen sig. Detta är viktigt och gör mycket för varu­märket. Det finns en trygghetsfaktor i detta också att direkt känna igen sig.

De tre viktiga elementen i responsiv design är

  • fluid grid, att sajten kan förändras i bredd beroende på besökarens skärmstorlek
  • fluid images, bilder som kan skalas upp eller ner i storlek
  • media queries, frågor som ställs av webbsidan om den enhet besökaren använder, till exempel om skärmbredd och upplösning.

(fluid betyder ungefär flödande, flytande och grid betyder rutnät, gitter)

Responsiv design innebär att man börjar med att utveckla den mobila versionen av sajten eftersom kraven på struktur, mängd, innehåll och så vidare är tuffast här. Innehållsstrategin för hemsidan förändras jämfört med den gamla traditionella. Det betyder, ju mindre innehåll desto bättre. Innehållet ska antingen hjälpa till  att uppnå affärsmål eller att hjälpa besökaren utföra en uppgift. Det övriga kan man ta bort.

En mobilanvändare har ofta andra önskemål än ­datorbesökarna. Stora långa kontaktformulär kan man fundera över om det är nödvändigt. Sånt innebär ofta att besökaren går vidare till en konkurrerande webbplats som upplevs som enklare och snabbare.

För en utvecklare blir det väldigt komplext att skala om en befintlig sajt till mobilt format. Responsiva sajter kräver en annan utvecklingsprocess än traditionella sajter. Den vanliga arbetsprocessen från webbdesigner som designar till en utvecklare som monterar fungerar inte. Här krävs i stället ett närmare samarbete i flera steg för att nå ett lyckat resultat.

En responsiv webbplats blir framtidssäker och trygg och det gillar vi och våra kunder.

You must be logged in to post a comment.